1

Що таке методика Монтессорі?

Виховання дітей – це мистецтво, яке потребує не аби яких зусиль та терпіння. Ранній розвиток та правильне виховання малят є неймовірно важливими, адже саме в дитинстві закладаються основи характеру, сприйняття світу та особистості в цілому. Всі дбаючі батьки прагнуть виростити свою дитину розумною, успішною та щасливою.

Сьогодні відомо багато різних методик та підходів щодо розвитку і виховання дітей, розроблених успішними педіатрами, психологами, а ще безліч книжок та мільйон статтей в інтернеті. Одні методики виховання є дуже схожі між собою, інші кардинально протилежні. В кожному підході є своя доля правди і логіки, і звісно, свої недоліки.

Я для себе і свого малюка взяла за основу розвитку та виховання «методику Монтессорі». Чому? От близька вона мені до душі та переконлива! Про неї і хочу поговорити у цій статті.

montessori

«Метод раннього розвитку Монтессорі» був розроблений італійським лікарем та педагогом Марією Монтессорі ще на початку минулого століття. Основне завдання цієї методики – навчити дитину самостійності, розвинути в малюку тягу до самонавчання та саморозвитку. Основна ідея методу полягає у невтручанні. Процес пізнання малюком навколишнього світу, предметів, їх фізичних властивостей та призначення віддається на волю самого маленького дослідника. Роль батьків та педагогів у цьому мінімальна і зводиться практично лише до спостереження. Основне гасло – «Допоможи мені це зробити самому»,  тобто  завданням дорослого є не робити щось за дитину, а стимулювати її власну активність.

Важливими принципами «методики Монтессорі» є:

  • Індивідуальний підхід до дитини: малюк сам може обирати, чим йому займатися, і скільки часу він витратить на заняття;
  • Навчання обов’язково повинно проходити у грі;
  • Для розвитку дитини необхідно створити спеціальне розвиваюче середовище, яке так і називають «Монтессорі-середовищем». У такому середовищі дитина зможе і захоче виявити свої здібності.
  • Не слід прискорювати розвиток дитини, але, водночас не можна і пропустити той момент, коли дорослий повинен дати дитині матеріал для пізнання навколишнього світу.
  • Головна рушійна сила виховання — це інтерес. Якщо вам вдасться викликати і підтримувати його у дитини, то успіх виховання забезпечений.

montessori2

«Розумовий розвиток починається не зі шкільної парти,

а з моменту народження дитини,

і найбільш інтенсивно він протікає в перші три роки життя»

М. Монтессорі

 

Проводячи багато часу з дітьми Марія Монтессорі звернула увагу на те, що дітям властиве особливе мислення, яке суттєво відрізняється від дорослого та помітила, що  дитина у своєму розвитку переживає кілька особливих періодів, у які вона найбільше відкрита для сприйняття та засвоєння певної інформації. Ці періоди називаються «сензитивними». У різних дітей вони виникають по-різному і в різний час.

Орієнтовні строки сензитивних періодів за М.Монтессорі:

Вік (років)

Сензитивний період

Від 0 до 6 період розвитку мовлення
Від 0 до 3 період сприйняття порядку
Від 0 до 5,5 період сенсорного розвитку
Від 1,5 до 2,5 період період сприйняття маленьких предметів
Від 1 до 4 період розвитку рухів і дій
Від 2,5 до 6 період розвитку соціальних навичок

У ці періоди освоєння дитиною певних навичок відбувається легко, швидко і природно. І тут стає дуже важлива роль дорослого, який розуміючи потреби свого малюка і знаючи про «сензитивні» періоди зможе правильно допомогти та підтримати його у розвитку. Бо часто буває так, що батьки не тільки не допомагають, але й ще перешкоджають дитині, не розуміючи її внутрішніх мотивів.

Гарний та думаю всім знайомий приклад того – є інтерес малюків до дрібних предметів. Так у період від 1,5 до 2,5 років у діток настає період чутливості до дрібних предметів. Малята починають збирати найдрібніші предмети, іноді навіть непомітні для ока дорослого зі всюди звідки тільки зможуть дістати. Ми ж батьки, починаємо всіма силами видерати з дитячих рук ці дрібні предмети, щоб вони не завдали їм якоїсь шкоди. Прагнення ж дитини пов’язане з тим, що у неї дозріває нервовий центр дрібної моторики. Вона вже може захоплювати предмети не всією долонею, а двома-трьома пальчиками. Якщо вчасно «відпрацювати» цей захват, то він допоможе дитині в майбутньому красиво писати та малювати.

small

Батькам дуже важливо навчитися розуміти мотиви та прагнення своєї дитини, перш ніж щось заборонити!

Якщо в періоди чутливості допомагати дитині у розвитку, давати відповідні іграшки та завдання,  вона розвиває приголомшливу здатність в цьому напрямку, яку вже ніколи в такій мірі не зможе розвинути.

Читайте, також про  Заповіді виховання дітей Марії Монтессорі

 

Позначки:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *